Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się jak docierać do nowych klientów bez wydawania fortuny na kampanie? Nie wiesz jak pogodzić działania marketingowe i promowanie sklepu z zarządzaniem wysyłkami zamówień i kontaktem z klientami? Szukasz sposobu, by wyróżnić się na tle rosnącej konkurencji? Dobrze trafiłeś!
Przygotowaliśmy dla Ciebie podsumowanie najważniejszych aktywności i wskazówki, które realnie przełożą się na wzrost zainteresowania Twoim sklepem online i rozpoznawalność marki, a także sprawią, że Twoi klienci... będą promować go za Ciebie!
Prawie każda platforma e-commerce daje Ci możliwość organizowania wyprzedaży czy rabatów z wykorzystaniem kodów promocyjnych. Zaplanuj swoje promocje w kluczowych momentach roku, kiedy sprzedaż jest wyjątkowo wysoka - przed Bożym Narodzeniem, Dniem Matki czy Dniem Dziecka.
Istnieje kilka rodzajów zniżek, które możesz zaoferować: zniżki procentowe (np. 20% na cały asortyment), zniżki typu 3+1 (czwarty, najtańszy produkt za darmo), darmowa wysyłka, itp. Łatwym sposobem na zorganizowanie takiej promocji jest użycie kuponów z kodami rabatowymi. Są one popularne zarówno wśród konsumentów, jak i firm, z kilku powodów:
Pamiętaj jednak, że kiedy używasz tej strategii jako narzędzia do promowania swojego sklepu internetowego, musisz zawsze trzymać rękę na pulsie. Obliczając wysokość rabatu upewnij się, że nie tracisz na całości transakcji (szczególnie, gdy oferujesz np. darmową wysyłkę). Niższy przychód z jednej sprzedaży, który skutkuje zwiększoną ilością transakcji, od czasu do czasu jest rzeczywiście opłacalny - Twoim celem jest przecież budowanie świadomości marki, zaufania i zdobywanie referencji czy komentarzy od zadowolonych klientów, ale nie powinieneś przy okazji dokładać do interesu i ponosić strat.
Podumowując: Promocje to świetne narzędzie do zwiększania ruchu w Twoim sklepie internetowym pod warunkiem, że przeprowadzisz je z głową - nie za często!
Wskazówka: dobrym pomysłem jest oferowanie rabatów w zamian za opinię dotyczącą zakupów w Twoim sklepie internetowym. Możesz przedstawić taką ofertę dołączając do wysyłanego zamówienia ulotkę z informację lub wykorzystać do tego wiadomość mailową. Klient zyskuje zniżkę, Ty za to kolejne potencjalne zamówienie i opinię o Twoim produkcie, którą możesz wykorzystać, by go promować. Możesz także wykorzystać kupony zniżkowe jako zachętę dla użytkowników do skontaktowania się z Tobą lub dołączenia do Twojego newslettera.
Brzmi banalnie, prawda? Wielu właścicieli sklepów internetowych wdraża tą strategię. Przeczytali gdzieś, że blogowanie to świetny sposób na promowanie sklepu internetowego (to prawda!). Ale bez pomysłu, planu i harmonogramu nie osiągają założonych rezultatów, ponieważ:
Zaplanuj publikację nowego wpisu na blogu Twojego sklepu internetowego przynajmniej raz w tygodniu. Promuj go w mediach społecznościowych czy mailingach przynajmniej 5 razy w ciągu kliku tygodni po publikacji. Upewnij się, że używasz różnych nagłówków, opisów i grafik. Chcesz przecież zachęcić swoich odbiorców do przeczytania Twojego wpisu, a nie ich zanudzić!
Wskazówka: Tworząc treści promujące Twój sklep internetowy zastanów się jakie hasła i frazy Twój idealny klient może wpisać w Google? Pamiętaj przy tym, że o wiele łatwiej jest znaleźć się w rankingu dla hasła jak wybrać materac dla starszego dziecka niż uplasować się na wysokiej pozycji przy wyszukiwaniach hasła materac.
Twoja strategia treści powinna być przy tym oparta na dostarczaniu wartości czytelnikom w obszarach, które naturalnie łączą się z tym, co sprzedajesz w sklepie internetowym!
Spójrz na innych blogerów nie przez pryzmat konkurencji, a możliwości. Pozycjonują się wyżej, opublikowali dziesiątki czy setki wpisów? Świetnie, bo teraz to Ty możesz zaoferować ich odbiorcom Twoje produkty.
Znajdź blogerów, którzy mają duże zasięgi i wielu obserwujących w social mediach. Skontaktuj się z nimi i zapytaj o możliwość współpracy. Często na ich stronach znajdziesz odpowiednią zakładkę, w której sami przedstawiają swoją ofertę i wprost zapraszają Cię do współpracy.
Dobrym pomysłem na promowanie Twojego sklepu internetowego będą:
Wskazówka: Zanim wyślesz produkt do blogera, upewnij się, że wiesz, jaki jest jego ruch na stronie i jak bardzo zaangażowani są jego odbiorcy. Nie bój się współpracować z blogerami, którzy mają małą, ale bardzo zaangażowaną publiczność, ponieważ jakość jest zdecydowanie ważniejsza od ilości, bo to ona przekłada się na realne zainteresowanie Twoim sklepem.
Kiedy tworzysz wpisy na swojego bloga zastanów się, jak można je rozbić na mikro-treści, które możesz promować w ciągu kilku następnych tygodni i miesięcy. Dobrym pomysłem będzie na przykład seria postów w mediach społecznościowych, każda dotycząca innego fragmentu opublikowanego tekstu. Warto rozważyć również serię regularnych maili do bazy klientów z takimi krótkimi opracowaniami.
Zwiększając ilość postów i informacji dotyczących nowego atykułu na blogu zwiększasz też szanse na to, że Twój odbiorca znajdzie chwilę, by się z nim zapoznać.
Wskazówka: Wspominaj o innych, powiązanych tematycznie wpisach w kolejnych publikacjach, sugerując je jako ich uzupełnienie czy rozszerzenie treści. Nie tylko pozytywnie wpłynie to na długość odwiedzin na Twojej stronie internetowej, ale też bardziej zaangażuje odbiorcę, przez co odbierze Cię jako osobę, która zna się na danym zagadnieniu, ma szeroką wiedzę. Inaczej mówiąc: zyskasz zaufanie i pozycję eksperta, a zaraz za tym – większą sprzedaż w Twoim sklepie internetowym.
Większość marek nie udostępnia wystarczającej ilości treści na co dzień, lub udostępnia zbyt wiele niewłaściwych treści, skupiając się na promocji produktów wprost.
Publikując wyłącznie wpisy czysto sprzedażowe tracisz swoją autentyczność i indywidualny charakter Twojej marki. Ludzie uwielbiają historie, wskazówki i opracowania! Wypróbują tą strategię a przekonasz się, że angażując odbiorcę Twoich treści, dostarczając mu ciekawych informacji budujesz zaufanie i relację. Staraj się tworzyć wysokiej jakości treści i dzielić się nimi w mediach społecznościowych, a Twój blog stanie się dla niego źródłem wiedzy lub inspiracji. W morzu sklepów e-commerce to emocje decydują o tym, gdzie decydujemy się dokonywać zakupów, nie szablonowe oferty reklamowe.
Wskazówka: Pamiętaj by monitorować analitykę Twoich kanałów w mediach społecznościowych – dowiesz się kto jest Twoim odbiorcą, dzięki czemu będziesz mógł tworzyć jeszcze bardziej spersonalizowane treści. Warto zwrócić przy tym uwagę także na czas interakcji z Twoimi wpisami. Publikuj je wtedy, gdy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni, nie kiedy śpią!
Sprzedajesz zabawki dla zwierząt? Krótki film, na którym radosny szanucer bawi się zakupioną u Ciebie piłką, bardziej zwróci uwagę na Twój produkt niż zdjęcie samej piłki obok którego napiszesz, że jest najlepsza w tej części Europy, prawda? Nie mówiąc już o dumnym właścicielu, który takim wpisem będzie się chwalił na lewo i prawo.
Znajdź sposób, aby uczynić klienta gwiazdą programu i promować go. Możesz opublikować przesłanego przez niego zdjęcia (pamiętaj, by uprzednio poprosić o zgodę, szczególnie jeśli zdjęcia zawierają czyjś wizerunek!) z krótką historią o tym dlaczego zdecydował się na zakup lub jak sprzedawany przez Ciebie przedmiot zmienił jego życie. Zawsze szukaj sposobów na to, aby to Twój klient był w centrum historii. Ludzie zostają tam, gdzie czują się zauważeni i docenieni, przyprowadzając przy tym nowych odwiedzających!
Wskazówka: Nie zapomnij wysłać takiego wpisu do samego klienta! Najpewniej podzieli się tym z rodziną i przyjaciółmi, zwiększając świadomość Twojej marki i zaufanie do niej, a przede wszystkim - promując Twój sklep za Ciebie.
Jak Cię widzą - tak Cię piszą! Jeśli chcesz zapewnić swoim klientom najlepsze wrażenia zakupowe i sprawić, że zapamiętają Cię na dłużej, zadbaj o każdy detal. Odpowiednio przygotowane logo i profesjonalnie zaprojektowane ulotki to dobry początek. Świetnym pomysłem są brandowane materiały pakowe – taśmy czy kartony z Twoim logo - to one, oprócz samego sklepu internetowego, są przecież Twoją wizytówką. Bileciki z podziękowaniem za transakcję, szczególnie te personalizowane (np. z imieniem zamawiającego), to kolejny przepis na uśmiech Twojego klienta.
Wskazówka: Zadbaj o nowoczesny wizerunek, który oddaje charakter Twojej firmy. Zaprojektuj spójny zestaw komunikacji marki i powielaj go wszędzie: od strony internetowej, przez mailingi, materiały drukowane, pakowe i wpisy w mediach społecznościowych, dzięki czemu nie tylko zwiększysz zaufanie klientów do Twojego sklepu internetowego i zaprezentujesz się profesjonalnie, ale i sprawisz, że będą o nim pamiętali i polecali swoim zajomym czy rodzinie!
O ilości zadań związanych z codzienną obsługą sklepu internetowego nie muszę Ci opowiadać. Sam wiesz najlepiej, że zorganizowanie wysyłki wczorajszych zamówień, ich zapakowanie i wycieczka na pocztę zajmują bardzo dużo czasu. Kiedy więc odpowiadać na wiadomości, tworzyć posty na media społecznościowe, monitorować analitykę, a teraz jeszcze pisać treści na bloga? Jeśli jesteś zmęczony realizacją wysyłki zamówień do klientów i właśnie po raz kolejny potknąłeś się o pudła z zatowarowaniem, które zajmują pół przedpokoju, pomyśl o outsourcingu logistyki i magazynowania.
Wskazówka: Przekaż zarządzanie magazynowaniem i wysyłką zaufanemu zewnętrznemu partnerowi. Zyskasz nie tylko więcej przestrzeni, ale i czasu na inne aktywności związane z promocją i skalowaniem przychodów z Twojego sklepu internetowego.
Rynek sprzedaży online dynamicznie się zmienia, a rok 2020 zgotował nam prawdziwe trzęsienie ziemi i tylko przyspieszył digitalizację procesów zakupowych. Okazuje się, że jest to zarówno szansa, jak i wyzwanie - łatwość, z jaką można dziś otworzyć sklep internetowy sprawia, że konkurencja rośnie.
Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki e-book, który podsumowuje najnowsze trendy w branży e-commerce - to gotowe wskazówki i porady jak rozwijać sprzedaż online i zwiększać zadowolenie klientów, zostawiając konkurencję daleko w tyle.